Voor jou

Ik heb een waardevol cadeau voor jou.

Het is aan jou of je het aanneemt.

Om een tipje van de sluier op te lichten: Het is voor degene die met regelmaat gevoelens van frustratie, onzekerheid of angst ervaren en het helpt om positiever naar het leven te kijken. Ook nu ten tijde van Corona, waar niets meer zeker lijkt.

Lang niet alles wat we krijgen is leuk.
Als kind nemen we alles zoals het komt. We zijn blij met elk ‘cadeautje’, alles is nieuw en we zijn nieuwsgierig genoeg om te ontdekken wat je ermee kan. Vinden we het niks dan beland het ergens in een hoek, net zolang tot het opgeruimd wordt. Dat opruimen gaat niet vanzelf, al lijkt dat voor een kind soms wel zo.
Als je geluk hebt leer je dat je je eigen ‘rommel’ op moet ruimen, anders zul je, eenmaal volwassen,  door schade en schande wijs moeten worden. Ik heb het dan niet over de rommel in huis, maar de ‘rommel’ in ons lichaam en brein.

We ‘pamperen’ onze kinderen een behoorlijk lange tijd als we het hebben over zelfredzaamheid. We weten niet beter en er wordt al zoveel van hen en ons verwacht, dat ze de echt belangrijke dingen niet meer leren. Waaronder zorgen dat je lichaam en je omgeving leefbaar blijft.

Zoals je huis op een gegeven moment ‘vol’ kan liggen met overbodige rommel, zo kan op den duur ook je lichaam en/of  brein ‘vol’ zitten met overtollige rotzooi. Spul dat allang niet meer dienend is voor je geluk, maar ja, wat doe je eraan? Je hebt tenslotte nooit geleerd hoe je de rotzooi in je lichaam en hoofd op kunt ruimen. Die rotzooi is echter de oorzaak van negatieve gevoelens en gedachten.

Opruimen doe je door regelmatig te ‘reflecteren’ op de gebeurtenissen, voorafgaande aan de momenten dat je verdrietig, boos of bang geworden bent. Reflecteren is niet meer dan terugkijken op de situatie, net zolang tot je er een voor jou logisch verhaal kan maken, waarbij je verband ziet tussen oorzaak en gevolg en begrijpt waardoor je verdrietig, boos of bang geworden bent. En daar ook nog eens rust in kan vinden.  Als je begrijpt waarom iets wordt veroorzaakt, kun je een situatie of gebeurtenis makkelijker accepteren en vervolgens loslaten. Voel je de rust niet, na de reflectie, dan heb je onbewust toch een oordeel over jezelf of de ander die erbij betrokken is en is nog niet alles opgeruimd.

Dan heb je hulp nodig van iemand die beide zijden van de situatie kan belichten, zodat je vervolgens zelf kan beoordelen wat waar is voor jou. Daar zit mijn kracht dankzij de ervaringen van de laatste jaren.

Iedereen kan het reflecteren leren en toepassen in de praktijk. Het is echter handig om het reflecteren samen te beginnen, omdat je onbewuste gedachten en gedrag nog wel eens roet in het eten willen gooien. Zodra jij je onbewuste gedachten en gewoontes echter herkent, kun je het reflecteren ten alle tijden zelf toepassen en ben je de baas over jouw eigen gemoedstoestand (i.p.v. andersom) net als ik. Hoe vaker je het doet, hoe makkelijker het gaat en hoe leuker het wordt. Want wie wordt nu niet blij als zijn gemoedstoestand verbeterd?

Zie ik je snel?